فاستونی

دسته محصول: مردانه  |  تاریخ ارسال: دی 1396


فاستونی

فاستونی گونه‌ای پارچه پشمی ساده، و گاهی نخی است که بیشتر برای دوختن کت و شلوار، دامن و دیگر پوشاک مردانه و زنانه به کار می‌رود.

مواد اولیه در تولید محصول انواع نخ فاستونی شامل پشم، مخلوط پشم و کرک و مخلوط پشم و پلی استر می‌باشد. با توجه به نیاز بازار عمده محصولات تولیدی با استفاده از مخلوط ۴۵ درصد پشم و ۵۵ درصد پلی استر تولید می‌شود.

ار آن‌جا که این پارچه نخستین بار در شهر بوستون آمریکا بافته شده‌است و به آن بوستونی می‌گفته‌اند. لفظ فاستونی روسی‌شدهٔ این نام است که به همراه پارچه مذکور از روسیه به ایران آمده‌است. نخستین کارخانه فاستونی‌بافی ایران «کارخانه وطن» نام دارد.

امروزه برای تولید پارچه‌های فاستونی علاوه بر استفاده از نخ‌های رینگ کاربرد نخ‌های سایرو نیز معمول گردیده‌است. پارچه‌های تهیه شده از نخ‌های سایرو از نظر برگشت‌پذیری از چروک، زیر دست و ضریب اصطکاک (در جهت پود) بهتر از پارچه‌های رینگ هستند. پارچه‌های فاستونی تهیه شده از نخ رینگ، مقاومت سایشی، ضخامت و ضریب اصطکاک بیشتری (در جهت تار) نسبت به پارچه‌های سایرو دارد. سختی خمش هر دو نمونه یکسان است.

نخ‌های متداول در بافندگی فاستونی با تاباندن، دو نخ یک لا با یکدیگر تولید می‌شود. در فناوری جدید ریسندگی نخ فاستونی عملیات تابندگی حذف و در نتیجه آن هزینه‌های تولید نخ نیز کاهش یافته‌است.


گالری محصول

نظر بدهید

* لطفا اطلاعات خواسته شده را تکمیل نمایید